Asansör Denetimi Hk.

14 Ocak 2025

Sayın Üyemiz,

İl Sanayi ve Teknoloji Müdürlüğü’nden Odamıza iletilen yazıda; Asansörlerin kullanım sıklığının artması, aşınma ve yıpranmaya bağlı olarak ortaya çıkarabilecek riskleri artırmakta olup bu durum düzenli bakımın daha da önemli hale gelmesine neden olmaktadır. Bu nedenle, asansörlerin düzenli bakımı ve denetimi, herhangi bir arızanın veya güvenlik sorununun önlenmesi açısından büyük önem taşımaktadır.

Bu doğrultuda, asansörlerin güvenli ve teknik düzenlemelere uygun bir şekilde piyasada bulundurulmasını teminen Asansör Piyasa Gözetimi ve Denetimi Yönetmeliği kapsamında Bakanlığımızca denetimler yapılırken, aynı zamanda Asansör Periyodik Kontrol Yönetmeliği kapsamında Bakanlığımızca yetkilendirilen A tipi muayene kuruluşlarınca da periyodik kontrol faaliyetleri yürütülmektedir. Diğer taraftan Asansör İşletme ve Bakım

Yönetmeliği kapsamında bina sorumlularının sözleşme imzaladığı TSE Hizmet Yeterlilik Belgesine sahip yetkili servisler (bakım firmaları) tarafından asansörlerde aylık bakım faaliyetleri gerçekleştirilmektedir. Bu kapsamda, kurumunuza bağlı veya kurumunuzun denetimi altında bulunan hizmet binalarındaki asansörler için aşağıda yer alan;

  1. Periyodik kontrol zamanı (Asansör Periyodik Kontrol Yönetmeliği kapsamında, bir önceki periyodik kontrol tarihinden 1 yıl sonra) gelmiş asansörlerin periyodik kontrollerinin ivedilikle yaptırılması,
  2. Bilgi etiketi kırmızı renkli olan asansörlerin bina sorumlularınca doğrudan kullanıma kapatılması, tespit edilen uygunsuzlukların takip kontrol süreci içerisinde (en fazla 60 gün) ivedilikle düzeltilmesi ve A tipi muayene kuruluşunun takip kontrole çağırılması, bu süre sonunda düzeltilmeyen asansörlerin ilgili idareler olan belediye/il özel idarelerince mühürlenmesi,
  3. Bilgi etiketi sarı renkli olan asansörlerde tespit edilen uygunsuzlukların takip kontrol süreci içerisinde (en fazla 120 gün) ivedilikle düzeltilmesi ve A tipi muayene kuruluşunun takip kontrole çağırılması, bu süre sonunda düzeltilmeyen asansörlerin ilgili idareler olan belediye/il özel idarelerince mühürlenmesi ve eksiklikler giderilene kadar (onarım, düzeltme) bina sorumlularınca kapatılması/kullandırtılmaması,
  4. Bakım sözleşmesi bulunmayan asansörler varsa, “TSE Hizmet Yeterlik Belgesi” bulunan bir yetkili servis (bakım firması) ile sözleşme imzalanması ve aylık bakımların düzenli olarak yapılması,
  5. Asansörle ilgili herhangi bir tehlikeli durumun ortaya çıkması durumunda yetkili servis tarafından müdahale edilene kadar bina sorumlusunca gerekli güvenlik tedbirinin alınması ve meydana gelecek bir kaza sonrasında periyodik kontrolün tekrar edilmesi, konuları önem arz etmektedir. Ayrıca kamu kurumlarınızda asansör işletilmesinden ve bakımlarının yapılmasından sorumlu olan kişi/kişilerin konu hakkında bilgilendirilmesi amacıyla telefon numarası ve mail adreslerinin İl Müdürlüğümüze yazıyla bildirilmesi gerekmektedir.

Bilgilerinize sunarız