KSO’nun Eylül Ayı Meclisinin Konuğu T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan oldu

13 Eylül 2017

Kocaeli Sanayi Odası (KSO) Eylül Ayı Meclis Toplantısı,  Meclis Başkanı Hasan Tahsin Tuğrul Başkanlığı’nda yapıldı. İki bölüm halinde gerçekleşen KSO Meclis toplantısının ilk bölümünde Kocaeli Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Ayhan Zeytinoğlu ekonomik değerlendirmelerde bulundu.

KSO Meclis Toplantısının ikinci bölümüne T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan konuk oldu. Bu bölümdeki toplantıya Bakan Arslan’ın yanı sıra Kocaeli Valisi Hüseyin Aksoy, AK Parti Milletvekili Cemil Yaman, Büyükşehir Belediye Başkan Vekili Zekeriya Özak, İzmit Kaymakamı Ersin Emiroğlu, Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri İlhan Bayram, AK Parti İl Başkan Vekili Mehmet Uzunoğlu, KOTO Başkanı Necmi Bulut, KOTO Meclis Başkanı Akın Doğan, KTO Başkanı Sibel Moralı ve  meclis üyeleri katılım sağladı.

Bakan Arslan’ın katılımından önceki bölümde ekonomik değerlendirmelerde bulunan KSO Başkanı Zeytinoğlu, Ağustos ayı ihracat ve ithalat rakamlarını açıkladı. Zeytinoğlu, “İhracat 13,3 milyar dolar olup yüzde 12,3 arttı. İthalat 19,2 milyar dolar yüzde 15,3 arttı. 12 aylık ihracatımız 152,6 milyar dolara yükseldi. Düşük kurun yanı sıra, ithalattaki artışın bir etkeni de bu yıl için altın oldu. Hemen hemen artışın üçte biri altından kaynaklanıyor. Bu nedenle ihracatın ithalatı karşılama oranı geriliyor. Bu oran ilk sekiz ayda geçen yıl yüzde 71,2 iken 2017 yılında yüzde 69,3 oldu.” şeklinde konuştu.

Temmuz ayı sanayi üretim endeksini değerlendiren Zeytinoğlu, “Sanayi üretiminde son 6 yılın en kuvvetli verisi yayınlandı. Yıllık yüzde 14,5 aylık yüzde 2,3.  Takvim etkisinden arındırılarak bakıldığında yüzde 25,6 artışla çok daha yüksek. Sanayi gruplarına baktığımızda; aylık olarak en yüksek artışın yüzde 3,2 ile enerji sektöründen geldiğini görüyoruz. Enerji talebindeki artış da daha yüksek bir üretim düzeyine gidiş anlamına geliyor.  Dayanıklı tüketim malları ve sanayi malları grubundaki artışa da dikkat çekmek istiyorum.  Geçen yıla göre baktığımızda en yüksek artışın yüzde 28,4 ile dayanıklı tüketim malları ve arkasından yüzde 24,1 ile sermaye mallarında olduğunu görüyoruz” diye konuştu.

İkinci çeyrek büyümesinin yüzde 5,1 olduğunu söyleyen Zeytinoğlu, “Hükümetimiz tarafından uygulamaya konulan teşvikler, vergi indirimleri ve KGF ile kredilerdeki genişleme, üretim, yatırım ve ihracat gibi ekonomik faaliyetlerin ivmelenmesine destek oldu. Nitekim ikinci çeyrekte yatırımlar yüzde 9,5, ihracat yüzde 10,5 büyüdü. Yılın üçüncü çeyreğinde son yılların en yüksek büyüme oranını yakalayabiliriz. Bu dönemde turizm ve ihracat gelirlerinin büyümeye pozitif etkisi olacak. Diğer taraftan önemli bir baz etkisi de var. Dolayısıyla üçüncü çeyrekte neredeyse çift haneli rakamlara ulaşabileceğimiz bir büyümeye ulaşabiliriz diye düşünüyorum.” dedi. (KSO Başkanı Ayhan Zeytinoğlu’nun konuşma metni için tıklayınız)

BAKANDAN TALEPLER

T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan’ın meclis toplantısına katılması sonrası taleplerin ağırlıkta olduğu konuşmasını gerçekleştirdi. Zeytinoğlu  “Kuzey Marmara Otoyolu projesinin bizi ilgilendiren Kurtköy-Akyazı kesiminin ihalesi yapıldı ve inşaatı başladı. Sadece Dilovası’nın kuzeyinden bir bağlantı var. GOSB, Güzeller OSB, Plastikçiler OSB ve TOSB’dan da bağlantı istiyoruz. OSB’lere verilen bağlantı planlanan haliyle, Gebze’deki OSB’lerin ihtiyacına cevap vermiyor. Yeni bir planlama talep ediyoruz. Ayrıca, Körfez İlçemizin de 3. Köprü Otoyoluna bağlanmasını istiyoruz. Hükümet programında yer alan Güney Otoyolu projesinin 2018 yılının ilk yarısında ihale edilmesini talep ediyoruz. Ayrıca Köseköy-Gölcük-Gemlik istikametinde, bir demiryolu hattının planlanması gerektiğini düşünüyoruz. İstanbul istikametindeki Gebze OSB otoyol bağlantı gişesinde yapılan girişimin, Kocaeli istikameti için de yapılmasını talep ediyoruz.

Yılport Ankara arası taşıma maliyeti demiryolu ile  46,7 TL /ton,  süresi 2 gün, kılçık hat olsa demiryolu ile 19,7 TL/ ton’a düşüyor. Karayolu ile ise  60 TL/ton süresi 6 saat,   Buradan ülkemizde eksik olan tüm faktörler giderilirse, demiryolu ile taşımanın, karayolundan yüzde 66 daha ucuza yapılabileceğini görüyoruz. Bunun ilk aşaması demiryollarının serbestleşmesidir. Öncelikle geçtiğimiz yıl Haziran ayında TCDD Taşımacılık A.Ş.’nin kurulmasından büyük memnuniyet duyduğumuzu belirtmek isterim.

OSB’ler ile limanların demiryolu ile bağlantısının yapılmasıyla, Anadolu’daki istenen sanayileşme sürecinin hızlanacağını ve bunun sanayiye verilen en büyük teşvik olacağını düşünüyoruz.  Bölgemizden geçen (İstanbul-Ankara) yüksek hızlı tren hattına paralel yük ve banliyö taşımacılığı için 3’üncü hat talebimiz kabul edilmişti.  Ayrıca Gebze-Köseköy arasında, üçüncü hatta ilave yeni bir dördüncü hattın planlanmasını ve coğrafi olarak müsait olan bölgelerde yapılmasını talep ediyoruz. Köseköy – Yavuz Sultan Selim Köprüsü Yeni Demiryolu projesine paralel, sadece yük taşımacılığının yapılacağı bir demiryolu hattının da planlanmasını istiyoruz.  Malumunuz, yük taşımacılığında ilimizdeki limanlar ve OSB’lerin hiç birinin  demiryolu bağlantısı yok.

TCDD tarafından başlatılan iltisak hattı çalışmalarının, biran önce yapım aşamasına geçmesini talep ediyoruz. Ancak ilave iltisak hatlarına ihtiyacımız var. Kısa vadede Darıca ve Köseköy arasında, kesintisiz olması mümkün gözükmeyen dördüncü demiryolu hattının, sanayi kümeleri ve limanlarla kılçık hatla bağlanmasını bekliyoruz. Eğim sorunu nedeniyle 4’üncü hattan bağlantı yapılamaması durumunda ise orta vadede  Dilovası ve Gebze’nin kuzeyindeki 9 OSB’ye, Köseköy-Yavuz Sultan Selim Köprüsü Yeni Demiryolu hattına bağlantı yapılmasını talep ediyoruz. 2011 yılında sivil havacılığa açılan Cengiz Topel Havaalanımızdan 3-4 İlimize günlük düzenli seferlerin yapılmasını istiyoruz.

Kocaeli Büyükşehir Belediyemizin kendi finansmanı ile önemli yatırımlar yaptığından bahsetmiştim. Kendilerine buradan tekrar teşekkür etmek istiyorum. Yatırım maliyeti 2,2 milyar TL olan “Darıca – Gebze – OSB’ler arasındaki metro hattı” projesini başlatmak için finansman desteği istiyoruz. Bakanlık tarafından uygun görülen, takribi 5 milyar TL maliyeti olan “Körfez – Köseköy arası metro hattı projesi”nin bütçeye konularak finansman temin edilmesini talep istiyoruz. Ayrıca bu hattın Gebze’ye ve Cengiz Topel’e kadar uzatılarak, bütçelenmesi ve ihale edilmesini istiyoruz. Bu finansmanın; biraz evvel bahsettiğim 7,5 milyar TL ile sağlanabileceğini görüyoruz. Sadece 1 yıllık bu farkla, ilimizin tüm altyapı ihtiyaçlarını kısa sürede tamamlayabiliriz.

 

 

 

FERİBOT SEFERİ

Bu projelere ilave henüz kamuoyu ile paylaşmadığımız, yeni bir önerimizi de size sunmak istiyorum. Kocaeli Körfez etrafına konuşlanmış olmasına rağmen, deniz taşımacılığı yeteri kadar efektif olamıyor.35 km mesafeli Karamürsel-İzmit arası vapur seferleri var. 2,5 saat sürüyor. Gece çok güzel, ama efektif değil. Körfez’in kuzeyinde Köseköy-Gebze arasında metro hattı ve Körfez’in güneyinde Yalova-Köseköy arasında hafif raylı sistem yapılması halinde şehir içi trafiği çok rahatlar. Bu şekilde; Karamürsel-Hereke, Değirmendere-Körfez ve Gölcük-Derince arası hızlı taşıma ile denizyolu ulaşımını çok daha efektif hale gelebilir. Değirmendere Yüzbaşılar ve Körfez yarış pisti arasında, Harem-Sirkeci arası yapılan arabalı vapur seferlerinin benzerini öneriyoruz. Bu seferler için arazi de uygundur. Gerekirse Oda olarak işletilmesine talip olabiliriz”

BAKAN ARSLAN :”TOPLAM YATIRIM 6 MİLYAR 880 MİLYON TL

T.C. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, ‘’Çok önemli bir konumdasınız. Ülkemiz geçmişten bugüne bu konumun farkında. Altyapı yatırım ihtiyaçları giderilmiş ve bugüne gelinmiş. İstanbul’dan sonra ikinci sırada geliyorsunuz. Kocaeli’de ekonomik faaliyetlerin yüzde 51’den fazlası sanayiden karşılanıyor’’ dedi.

Ardından Cengiz Topel Havalimanının hemen yanında Sabiha Gökçen Havalimanı yaklaşık 50, Atatürk Havalimanı en az 100 kilometre uzaklıkta olduğunu belirten Arslan, ‘’Çağımızın artan endüstriyel üretimi denizcilik sektörünü kazandırmış. İstanbul’dan sonra yabancı sermaye ile birlikte büyük ölçekli firmaların çoğu Kocaeli’de. Son 15 yılda Kocaeli’ye yaptığımız yatırımın tutarı toplam 6 milyar 880 milyon TL. Kocaeli yol konusunda çok mesafe kat etmiş durumda. Kocaeli’de toplam 80 yılda yapılan bölünmüş yol 150 km. Küçük illerde kaynak oluşturma şansınız yok, ama Kocaeli’nin böyle bir şansı var’’ açıklamalarında bulundu.

Bakan Arslan, Cengiz Topel Havalimanının durumu ile ilgili konuşurken ‘’Cengiz Topel Havalimanında şu an sadece Trabzon’a uçuş var. Artık eskisi gibi herhangi bir havayolu şirketine şuraya uç deme şansımız yok. Onlar bir fizibilite çalışması yapıyorlar, ticari hesap yapıyorlar ve ona göre de taşımacılık yapıyorlar. Şükürler olsun ki geçmişte saydığım illere havalimanı yoktu. Uçak inme havalimanı şirketlerini bu şekilde zorluyoruz, buraya da sefer koysunlar. Havalimanı yurt içi ve yurt dışı uçuşlara hazır hale getirin. Havayolu şirketleriyle ben de konuşurum. Lütfen sizler de elinizi taşın altına koyun, biz de desteğimizi ortaya koyalım’’ ifadelerini kullandı.

KSO Başkanı Zeytinoğlu’nun ‘’Kısa vadede; acilen İzmit içerisindeki trafiği çözmek için; Değirmendere (Yüzbaşılar) – Körfez (yarış pisti) arasında, Harem-Sirkeci arası yapılan arabalı vapur seferlerinin benzerini öneriyoruz’’ şeklindeki talebine yönelik Bakan Arslan, ‘’Osmangazi Köprüsü’nü yapmak zorunda mıydık? Evet. Mevcut çalıştırdıklarımızı zarara uğratacak çalışmalara izin verme gibi bir durumumuz yok. Şimdilik mümkün değil’’ .