“Kocaeli için ‘ortalama harcama’ tüm sorunları çözer.”… KSO Başkanı Zeytinoğlu "İddialı hedefler için altyapıyı yenileyerek geliştirmek zorundayız."

KSO Yönetim Kurulu Başkanı Ayhan Zeytinoğlu, Türkiye’nin büyük hedeflerine ulaşmasına destek vermek için  Kocaeli’nin gücüne güç katması gerektiğini söyledi.

Kent ekonomisinin sıçrama yapmak için altyapısını yenilemek zorunda olduğuna dikkat çeken Ayhan Zeytinoğlu, ile harcanacak olan kaynakların Türkiye ortalamasına çekilmesi halinde tüm altyapı ihtiyaçlarının finanse edilebileceğini söyledi.

Kocaeli’de 274’ü yabancı sermayeli 2 bin 500 firmanın üretim yaptığını, Türkiye’nin en büyük işletmelerinin yüzde 13’ünün Kocaeli’de bulunduğunu kaydeden Zeytinoğlu, Kocaeli’nin performansına ilişkin olarak “59 milyar dolar dış ticaret, 35 limanda elleçlenen 65 milyon ton yük, Türkiye’nin vergi hasılatının yüzde 12’si, 72 ilin toplamı kadar vergi hasılatı, 31.700 TL kişi başı vergi ödemesi” saptamalarını paylaştı.

KSO üyesi 582 firmanın merkezinin İstanbul’da olduğunu, bu firmaların Kocaeli merkezli firmalara göre 2 kat daha fazla kâr ettiğini söyleyen Ayhan Zeytinoğlu: ”Dolayısıyla; Kocaeli’ne ödenen gelir ve kurumlar vergisinin iki katını, İstanbul almaktadır. Büyükşehir Belediyemizin burada ciddi kaybı oluşmaktadır.” dedi.

Kocaeli’nin altyapı ihtiyaçlarının oldukça fazla olduğuna dikkat çeken Zeytinoğlu; ”İlimizdeki birçok büyük kavşak yatırımının en az yüzde 50’si, vergi veren sanayicilerimizden finansman aktarılarak yapılmaktadır. Kalan kısmı ise Kocaeli Büyükşehir Belediyesi tarafından karşılanmaktadır. Kocaeli Büyükşehir Belediyemiz Karayollarının yapması gereken yatırımları yapıyor.” dedi.

Diğer taraftan, 2016 yılında devletin kişi başına ortalama harcamasının 7 bin 313 TL olduğunu, Kocaeli’de kişi başına harcanan miktarın ise 3 bin 71 TL olduğunu ifade eden Zeytinoğlu: “İlimize harcanan para hiç olmazsa Türkiye ortalamasına çekilse, aradaki fark ile ilimizin ihtiyacı olan tüm alt yapı yatırımlarının yapılabileceğini düşünüyoruz.” dedi.

Kocaeli’nin  Türkiye imalat sanayinin merkezi bir il olduğuna dikkat çeken Zeytinoğlu “Kocaeli, karayolu, demiryolu, denizyolu ve havayolu ile lojistik imkanlarını en üst seviyede sunan bir kent. Ancak sanayi durağan değil, sürekli yeni yatırımlarla gelişiyor. İhtiyaçlar da bu kapsamda artıyor.” diyerek şöyle konuştu:

“Öncelikle geçtiğimiz yıl Haziran ayında kurulan TCDD Taşımacılık A.Ş.’nin demiryolu ulaşımı ile ilgili yatırımları hızlandıracağını, demiryolu sektörünün kalitesini artıracağını düşündüğümüzü belirtmek isterim. Bu girişimi memnuniyetle karşılıyoruz. Yaygın demiryolu ağlarının ülkemizin ekonomik gelişimine büyük katkı verdiğini biliyoruz.

Bölgede bulunan limanların demiryolu ile bağlantısının yapılmasıyla, Anadolu’daki istenen sanayileşme sürecinin hızlanacağını ve bunun sanayiye verilen en büyük teşvik olacağını düşünüyoruz.”

KSO Başkanı Zeytinoğlu özellikle ulaşım altyapısı ile ilgili olarak ortaya çıkan ihtiyaç ve beklentileri şu şekilde sıraladı:

“Kuzey Marmara Otoyolu projesinin bizi ilgilendiren Kurtköy-Akyazı kesiminin ihalesi yapıldı. İnşaatı başladı.

Ancak 7 Ekim 2016 tarihli ihale kararında yer aldığı şekliyle; GOSB, Güzeller OSB, Plastikçiler OSB ve TOSB, olmak üzere dördü ilimiz sınırları içerisinde, toplam yedi adet büyük ölçekli organize sanayi bölgelerinin otoyola bağlantısı bulunmamaktadır. Bölgemizden sadece Dilovası’nın kuzeyinden bir bağlantı verilmiştir.

Biz ek projelendirme yapılarak, ihalenin revize edilmek suretiyle söz konusu OSB’lere bağlantı yolunun dahil edilmesini talep ediyoruz. Bu bağlantı yolları bölgemiz sanayicilerin ulaşım, lojistik, hammadde temini sorunlarını çözecektir.

Ayrıca, Körfez İlçemizin 3. Köprü Otoyoluna bağlanmasını istiyoruz.

*Hükümet programında yer alan Yalova-İzmit Otoyolu Projesi, 2023 yılına kadar gerçekleştirilmesi planlanıyor.

Kocaeli Büyükşehir Belediyemizin itirazları kapsamında, yeniden planlanan Güney Otoyolu projesi güzergahının bir an evvel netleşmesini ve 2018 yılının ilk yarısında ihale edilmesini talep ediyoruz. Çünkü, İzmit-Osman Gazi Köprüsü arası 46 km ve 26 trafik ışığı vardır. Şehirlerarası yol şehir içi minibüs yoluna dönmüştür. D130 karayolu mevcut trafiği taşıyamamaktadır.

*Ayrıca Köseköy-Gölcük-Gemlik istikametinde, bir demiryolu hattının planlanması gerektiğini düşünüyoruz. Yalova yoluna paralel bu demiryolu hattı, yük trafiğini büyük ölçüde giderecektir. Buradaki liman tesislerin efektif bir demiryolu bağlantısı yoktur.

Bu kapsamda Arslanbey OSB ve Gölcük Lojistik Kümesine (Limaş, Autoport, Hayat Kimya, Ford ve KOSBAŞ) kılçık hat ile bağlantıların sağlanmasını talep ediyoruz.

*Ayrıca firmalarımızın kümelendiği alanlardaki kavşak sorunları da yaşanmaktadır.

*2010 yılından bu yana sık sık dile getirdiğimiz, bölgemizden geçen yüksek hızlı tren hattı için sadece yük taşımacılığına yönelik olarak 3’üncü hat talebimiz kabul edilmişti. .

Son edindiğimiz bilgilere göre, proje kapsamında; güzergâh tespiti ve jeolojik etütler tamamlanmış olup üstyapı projeleri hazırlanma aşamasında olduğunu, bunun da önümüzdeki aylarda tamamlanacağını biliyoruz. Artık ihale safhasına bir an önce geçilmesini talep ediyoruz.

Ancak bu yeni hattın kapasitesi, ilimiz limanlarından elleçlenen yıllık 65 milyon tonu (ki her geçen yıl artmaktadır) karşılayacak düzeyde değildir.

Bu bakımdan, biz Gebze-Köseköy arasında, üçüncü hatta ilave yeni bir dördüncü hattın planlanmasını, kısaca hattın çift hatta dönüştürülmesini istediğimizi belirtmiştik. Kesin olmamakla birlikte 4’üncü hat yapım çalışmaları için planlamanın tamamlandığını öğrendik.

Oda olarak 4’üncü hat yapım çalışmalarının en azından belirli bölgelerde bir an evvel hayata geçirilmesini talep ediyoruz.

*Yük taşımacılığında ilimizdeki limanlar ve OSB’lerin hiçbirinin  demiryolu bağlantısı yok. TCDD tarafından sanayinin kümelendiği bölgeler belirlenerek, iltisak hattı çalışmaları başlatıldığını ve tespit aşamasının tamamlandığını biliyoruz. İltisak hattı çalışmalarının bir an önce hayata geçirilmesini talep ediyoruz.

TCDD’den edindiğimiz bilgiye göre; yapımı devam eden 7 iltisak hattı çalışmasının ikisi ilimiz sınırları içerisinde.

Köseköy (Lojistik Merkez’den) ARKAS A.Ş. ve KNAUF ve ayrıca planlanan diğer hatların; Derince’den TMO, Magnesit ve Petrol Ofisi’ne ve Körfez ilçemizden TÜPRAŞ ve EVYAP istikametine olduğunu biliyoruz. Bu hatların biran önce yapım aşamasına geçmesini talep ediyoruz.

Planlanan iltisak hattı çalışmaları tarafımızca memnuniyetle karşılanmakla birlikte, sanayinin yoğun olarak kümelendiği birçok bölgemizin ve limanlarımızın ihtiyacını karşılamayacaktır.

Bu bakımdan, kısa vadede; Darıca ve Köseköy arasında, kesintisiz olması mümkün gözükmeyen dördüncü demiryolu hattının, kısmi bölgelerde yapımının bir an önce tamamlanarak, sanayi kümeleri ve limanlarla kılçık hatla bağlanmasını bekliyoruz.

Dördüncü hatta kılçık hat ile bağlantının yapılmasını önerdiğimiz bölgeler ve limanlarımız;

*Dilovası Liman Kümesi (Poliport, Solventaş, Altıntel, Efesan) ve Dilovası OSB,-*GOSB, TOSB GEPOSB ve Güzeller OSB; Makinacılar OSB,-*GEBKİM, İMES ve Mermerciler OSB,-*Hereke (Nuh Çimento, Diler, Kroman)

Köseköy – Yavuz Sultan Selim Köprüsü Yeni Demiryolu (Adapazarı Kuzey Geçişi) projesinin güzergah planlarının onaylandığını ve kesin projesinin tamamlanmak üzere olduğunu biliyoruz. Söz konusu projenin yatırım programında yer alması için, bir an önce Kalkınma Bakanlığına müracaat edilmesini rica ediyoruz.

Kuzeydeki bu YHT tren hattına paralel, sadece yük taşımacılığının yapılacağı bir demiryolu hattının da planlanması ihtiyaçlara uzun vadede çözüm olacaktır.

Eğim sorunu nedeniyle 4’üncü hattan OSB’lere bağlantı yapılamaması durumunda, orta vadede, Köseköy-Yavuz Sultan Selim Köprüsü Yeni Demiryolu hattına bağlantı yapılmasını talep ediyoruz.

Bu kapsamda; söz konusu kuzeyde planlanan yeni demiryolu hattı için, Gebze bölgesinin kuzeyinde yeni bir yük terminalinin yapılması uygun olacaktır.

Personel taşımacılığında ise Marmaray hattının Gebze, İzmit ve hatta Sakarya’ya getirilmesini istiyoruz. Söz konusu bağlantı, 2023 yılı projeksiyonlarına göre dört katına çıkacak istihdamın ihtiyacı olan personel taşımacılığına hizmet edecektir.

Bu arada Cengiz Topel Havaalanımız 2011 yılında sivil havacılığa açıldı. Cengiz Topel havaalanımızdan 3-4 İlimize günlük düzenli seferlerin yapılmasını istiyoruz.

AB değerlendirmeleri

Almanya, AB Komisyonundan; Türkiye ile GB’nin güncelleştirilmesinin askıya alınmasını ve AB fonlarının kullandırılmamasını talep etmişti.

IPA2  isimli bu fonlar; aday ülkelerin, AB müktesebatına uyum sağlamaları için kullandırılıyor.                                                

Bu kapsamda AB’nin bize ayırdığı kaynak 4,5 milyar Euro.

Şimdiye kadar bu miktarın 190-200 milyon Euro kadar olan kısmını kullanmışız.

Bu miktar çok az. Asıl kullanım bundan sonra başlayacak.

Bu fonların kullandırılmasının engellenmesine, ancak AB Konseyi karar verebilir.

Bu kaynağı Türkiye’ye vermemek, müzakereleri askıya almayı gerektirir.

Oysa Türkiye’nin kalkınmasında ve demokratikleşmesinde, AB sürecinin olumlu etkileri var.

Yapısal reformlar, temel hak ve özgürlüklerin tesisi ile hukukun üstünlüğü açısından, AB üyelik sürecini ülkemiz için önemli bir çıpa olarak görüyoruz.

Diğer taraftan, Türk iş dünyası olarak Gümrük Birliği’nin güncellemesi sürecini çok önemsiyoruz.

Mevcut Gümrük Birliği sadece sanayi mallarını ve işlenmiş tarım ürünlerini kapsıyor.

Bu Türkiye ile AB arasındaki ekonomik ve ticari ilişkiler düşüldüğünde yetersiz.

Doğru bir müzakere ile Gümrük Birliği’nin hizmetler, tarım ve kamu alımlarını kapsayacak şekilde genişletilmesi önemli kazanımlar getirecek, ülkemizin yeni küresel ticari düzende iddialı hedeflerine erişmesine katkı sağlayacaktır.

Tüm bunların ışığında Kopenhag kriterlerini gerçekleştirmekten vazgeçmememiz gerektiğini belirtmek isterim.